Naais to meet you



Een virtuele naaidate... een leuk concept uitgedacht door Evelien van sewbidoo. Ik zag op instagram en Bloglovin' al meerdere postjes verschijnen van deze kettingblogtour en was dan ook enthousiast om mee te doen wanneer Miek van 'vanMiek' mij het virtuele stokje doorgaf.
Toen ik verder opzoek ging naar de basis van dit concept, zag ik dat er aan deze virtuele tour ook een fysieke naaidate gekoppeld was....jammer genoeg was ik te laat :-). Maar oké, niets weerhoudt me ervan om te antwoorden op de drie vragen.

1. Wat was je eerste stuk dat je maakte en voor wie? 

Mijn eerste naaisel was een kussensloop. Ik weet nog goed uit welke stof, waar ik ze maakte en met wie. Het was een langwerpig kussensloop in een streepjesstof uit Ikea. Het was de eerste keer dat ik met m'n mama aan de naaitafel zat en dat moet zo een 16-17 jaar geleden zijn :o!
Mijn eerste kledingstuk echter was een rok die ik namaakte van een bestaande rok. Het was een rok in tweed dat herinner ik me nog, ik moet toen een jaar of 15 geweest zijn. Ik maakte als puber heel geregeld mijn eigen kleren. Ik zou echt eens goed moeten zoeken op zolder waar die rok ergens ligt :-) een foto heb ik dus niet...
Wanneer ik aan m'n hogere studies startte, stopte mijn naaicarrière voor enkele jaren tot ik zwanger werd van m'n meisjes. Ik pakte de draad terug op met het maken van jurkjes voor doopsuiker.

Enkele maanden na de geboorte van de meisjes rolde het eerste jurkje vanonder m'n naaimachine :-). Het was de Louisajurk van compagnie M. Ik maakte toen de kleinste maat (maat 80) in een blauwe katoen uit Veritas en een retro stofje van Soft Cactus. 

Dat jurkje is officieel het jurkje dat al het langste meegaat. Toen ik het maakte had Louise een maat 74 en was het eigenlijk nog iets te groot.


Twee seizoenen later paste dit jurkje perfect. Omdat ik het jurkje gemaakt heb met driekwart mouwen, past het jurkje zelf nu nog steeds (terwijl Louise nu maat 92/98 heeft). Deze ochtend haalde ik het jurkje nog eens uit de kast en trok speciaal voor deze naaidate nog wat extra foto's!






2. Op welk genaaid stuk ben je het meeste trots?

Ik denk dat het toch m'n Lucyjurk zal zijn. Een jurkje waar ik echt m'n ziel heb ingelegd. Ik vind het super leuk om patronen uit te werken, wanneer deze dan ook het kledingstuk opleveren dat je in je hoofd hebt, geeft dat een superfijn gevoel!  Qua afwerking is m'n zebrajurkje tot hiertoe het jurkje waar ik het meeste trots op ben.

3. Welke naaister/ontwerper/blogger/you tuber/instagrammer zou je graag eens in het echt ontmoeten?

Er zijn heel veel mensen die me inspireren en die ik echt bewonder. Ik zou eigenlijk heel m'n instagram volglijst wel willen ontmoeten! Ik vond het super dat ik heel veel van hen tegen ben gekomen op de boekvoorstelling van SVDHZ 3.
Hiernaast zijn er nog twee mensen die ik eigenlijk wel eens wil tegenkomen. Al is het maar gewoon om hen te bedanken. Het gaat om Sunil Fourneau (nonkelsinol) en Josiane Grootjans. Twee zulke lieve mensen, die me echt weten te motiveren om verder te doen zoals ik bezig ben. Echt heel erg leuk om steeds zulke lieve commentaren van jullie te krijgen!!


Voila Miek, ik heb in eer en geweten geantwoord op de drie vragen ;-)!!


Groetjes Iris 

Voor meer foto's kunnen jullie me ook volgen via instagram, facebook en/of bloglovin